Supporting a regulator in the successful hosting of IRRS missions


Cover_Tribune_27Alexander Khamaza, Director, Scientific and Engineering Centre for Nuclear and Radiation Safety (SEC NRS) Russian Federation, “Supporting a regulator in the successful hosting of IRRS missions” // Eurosafe Tribune. – July 2015.

Provided at the request of a Member State, the IAEA Integrated Regulatory Review Service (IRRS) is aimed at enhancing the effectiveness of the country’s regulatory infrastructure in the field of nuclear and radiation safety. The initial IRRS mission to the Russian Federation was performed in November 2009 at the official request of the Government. In accordance with the practice in this domain, a follow-up mission was conducted in November 2013 to review notably the 46 measures taken in response to the recommendations and suggestions of the initial IRRS mission. As a TSO of Rostechnadzor, the Federal Environmental, Industrial and Nuclear Supervision Service of Russia, SEC NRS took the most active part in the preparation and conduct of both IRRS missions. Supporting the implementation of Rostechnadzor’s measures, SEC NRS developed its R&D plan which included 29 actions aimed in particular at enhancing the Russian federal legislation in the field of atomic energy use as well as developing new federal regulations and safety guides. Among other support activities, SEC NRS rendered assistance to Rostechnadzor’s Technical Emergency Centre and implemented assessment of additional modules, which were not covered by the initial IRRS mission («Emergency Preparedness and Response» and «Regulatory Implications of the Fukushima Accident»). Based on the results of their follow-up mission, the IRRS experts confirmed the efficiency and independence of Rostechnadzor as the regulator and recognised the timeliness and effectiveness of the actions taken by the Russian Federation in the wake of the Fukushima Daiichi NPP accident. Following the findings of IRRS follow-up mission Rostechnadzor’s action plan, developed with the assistance of SEC NRS, now includes 24 actions which are due to completion by the end of 2018.

The example of SEC NRS provides an idea of the scope and significance of the activities performed by a TSO to support the regulator and to enhance the efficiency of the country’s nuclear safety regulation drawing upon recommendations from the IAEA. For our partners in ETSON who are planning to host such IAEA missions, the Network is a good platform for sharing – and gaining – practical experience and knowledge in this area.

Поддержка регулирующего органа в успешном проведении миссий IRRS

Александр Хамаза, директор федерального бюджетного учреждения
«Научно-технический центр по ядерной и радиационной безопасности (ФБУ «НТЦ ЯРБ»), Российская Федерация, «Поддержка регулирующего органа в успешном проведении миссий IRRS», // Eurosafe Tribune. – July 2015.

Услуга МАГАТЭ по комплексной оценке деятельности регулирующих органов по обеспечению ядерной и радиационной безопасности (миссия IRRS) направлена на повышение эффективности инфраструктуры регулирующей деятельности государств в области ядерной и радиационной безопасности и проводится по запросу государства-члена МАГАТЭ. В ноябре 2009 года в соответствии с официальным запросом Правительства в Российской Федерации была проведена изначальная миссия IRRS. В соответствии с практикой проведения таких миссий, в ноябре 2013 года состоялась Пост-миссия для оценки 46 мероприятий по реализации полученных в ходе изначальной миссии IRRS предложений и рекомендаций. ФБУ «НТЦ ЯРБ», являющееся ОНТП Федеральной службы по экологическому, технологическому и атомному надзору (Ростехнадзор), принимало самое активное участие при подготовке и проведении обеих миссий. В рамках оказания поддержки по осуществлению запланированных Ростехнадзором мероприятий, в ФБУ «НТЦ ЯРБ» был разработан План научно-исследовательских работ, содержащий 29 мероприятий по совершенствованию федерального законодательства в области использования атомной энергии, а также по разработке новых ФНП и руководств по безопасности. Кроме того, ФБУ «НТЦ ЯРБ» оказало поддержку Ростехнадзору по обеспечению деятельности Информационно-аналитического центра и осуществило оценку дополнительных модулей, не вошедших в область рассмотрения изначальной миссии IRRS («Аварийная готовность и реагирование» и «Учет уроков аварии на АЭС «Фукусима» в регулирующей деятельности»). По итогам пост-миссии эксперты IRRS подтвердили эффективность и независимость Ростехнадзора как органа регулирования, а также признали своевременными и эффективными действия, предпринятые Российской Федерацией в связи с аварией на АЭС «Фукусима-Дайичи». План действий Ростехнадзора, разработанный при поддержке ФБУ «НТЦ ЯРБ» по результатам пост-миссии IRRS, содержит 24 мероприятия, реализация которых запланирована до конца 2018 года.

На примере ФБУ «НТЦ ЯРБ» можно оценить масштаб и значимость деятельности ОНТП по оказанию поддержки регулирующего органа и повышению эффективности государственного регулирования ядерной безопасности с учётом рекомендаций МАГАТЭ. Для наших партнеров в ETSON, которые планируют принять эти миссии МАГАТЭ, Ассоциация является хорошей площадкой для обмена и приобретения практического опыта и знаний в этой области.